måndag 3 oktober 2011

Kort kursbeskrivning och momentförslag

Hello boys and girls!

Här kommer förslagen på vad vi skall ta upp under denna kurs. Jag vet att vi diskuterade i vilken ordning vi skulle ta dem, men tyvärr verkar jag ha förlagt dokumentet. Så läs gärna igenom och försök ordna dem som vi sade, eller konsultera eventuella anteckningar. Oavsett, vi börjar, som ni vet, med källkritik. Sedan blir det nog kvinnohistoria om jag inte minns fel. Vi kollar upp detta så fort vi ses, OK? OK!

Moment 1: Källor och källkritik

Att hantera och bedöma källor är A och O inom historieämnet. Vem skrev vad och varför? Vi granskar i detta moment olika källor och bedömer trovärdighet, tendenser och liknande. Allt från forskningsrapporter till propaganda är intressant.

Förslag på studiematerial:

”Svenska folkets öden och äfventyr”? Gallerkrigen?

Nazistisk och stalinistisk propagandafilm

Med mera…

Examination - Momentet avslutas med ett skriftligt prov alternativt en övning.

Moment 2: Krig och elände

Vi går igenom krig genom historien, som fenomen. Teknologi och strategi blir en del av kursen, men även krigets ekonomiska, sociala och kulturella orsaker respektive resultat. Läromedel blir framförallt utdrag ur olika texter, både fakta och skönlitteratur, samt eventuellt filmklipp. Förhoppningsvis hinner vi besöka armémuseum under kursens gång.

Förslag på studiematerial:

Diverse texter av Peter Englund, avsnitt ur McKay, fler tillkommer.

Examination – Momentet avslutas med ett skriftligt prov eller essä.

Moment 3: Slaveri och fattigdom

Under detta moment går vi igenom slaveri i dess specifika bemärkelse, men även livegenskap och skuldslaveri. Historiska slavekonomier presenteras, samt de ekonomiska system som ligger till grund för olika former av ofrihet.

Förslag på studiematerial:

Dick Harrisons böcker om slaveri, avsnitt ur McKay,

Examination – Momentet avslutas med ett skriftligt prov eller essä.

Moment 4: Ungdomshistoria, subkulturer och populärmusikhistoria

Att vara ung har inte alltid varit lätt, och heller inte alltid så kul. Men i detta moment tittar vi på de som åtminstone försökte ha kul och göra något annat. Förutom några tillbakablickande exempel ligger detta moments fokus på 1900-talet och dess subkulturella och populärmusikaliska utveckling. I momentet ingår en hel del film och musik, vilket kan vara roligt eller ack så otroligt pinsamt. Visst eget forskande kan komma att ingå i detta moment, om tid och möjlighet finnes.

Förslag på studiematerial:

Ted Polhemus bok och en hel drös andra böcker, artiklar ur olika tidningar ”The Face”, Vice med mera. Troligen en hel del film och musik as well…

Examination – Momentet examineras efter överenskommelse.

Moment 5: Cowboys och indianer

Den allmänna bilden av hur européerna erövrade Amerika bygger i hög grad på halvsanningar och ibland rena lögner. Dessa måste redas ut! I detta moment studerar vi framförallt Nordamerikas historia med fokus på urbefolkningen och deras situation, samt den legendariska ”Wild West” och de händelser och karaktärer som formade bilden av denna plats och epok. Eventuellt, om vi har tid och pengar, besöker vi Etnografiska museet.

Förslag på studiematerial:

Orangea boken, McKay, med mera

Examination – Hela momentet examineras genom en hemskrivning i uppsatsform.

Moment 6: Mode, hygien, vett och etikett förr

Vi kollar kläder och kroppsfunktioner i detta moment. Vad var OK att göra vid matbordet och vad var det inte? Exakt hur stor peruk var hippt i Frankrike 1687? Vilka sjukdomar florerade, och hur botades de? Ganska mycket äckel kan förväntas i detta moment, men sådant är ju kul, eller hur?

Förslag på studiematerial:

Förslag kommer inom kort.

Examination – Momentet examineras efter överenskommelse.

Moment 7: Nationell historia

I detta moment erbjuds möjligheten att fokusera på en specifik nations eller regions historia. Egen forskning, källsökning och källkritik blir momentets huvuddel, samt framställandet av en kortare text utifrån materialet.

Förslag på studiematerial:

Förslag kommer inom kort.

Examination – Momentet examineras med en kort uppsats (se ovan)

Moment 8: Alternativhistoria – en övning

Vad hade hänt om Regalskeppet Wasa inte varit ett teknologiskt fiasko, utan den fruktansvärda krigsmaskin som det var tänkt? Hur hade Europa sett ut om kristendomen aldrig blivit romersk statsreligion? Tänk om Hitler var en mysfarbror i stället för ett as? Hur hade vi levt om antikens greker förbjudit slaveri och börjat utveckla sina teknologiska färdigheter? I detta moment prövar vi våra kunskaper om historiska processer men med imaginära utgångslägen och förutsättningar.

Förslag på studiematerial:

Förslag kommer inom kort.

Examination – Momentet examineras genom en kort skriftlig redogörelse, en kort redovisning samt efterföljande diskussion.

Andra förslag på kursmoment, som kanske kan locka…

Samurajer och Ninjas, Japans historia under de coola århundradena. Material: Böcker, filmer av Kurosawa (Sju Samurajer), kanske ett besök på Östasiataiska?

Sjöröveriets historia, från antiken till nutid med fokus på de coola århundradena i Karibien, karaktärer, skrönor, fifteen ghosts on a dead mans chest (well I shot those suckers and I’ll shoot the rest!)

Kvinnohistoria, en fördjupning. Om kvinnans position i olika epoker, hur man såg på kvinnan, klasskillnader, tidiga feminister, kvinnans roll i historien etcetera.

Stenåldern, en fördjupning i den oskrivna historien om våra förfäder. Kultur, teknologi, spridning, människotyper, överlevnad etcetera. Kanske kombineras med historieforskningshistoria.

Handel och ekonomi under medeltiden, med fokus på Hansan, Skandinavien och Tyskland. Kopplat till Tysklandsprojektet, vi studerar förutsättningar för och utvecklingen av det hanseatiska handelsnätet, dess betydelse för och påverkan på de skandinaviska länderna ekonomiskt, kulturellt och politiskt. I momentet ingår även en översiktlig genomgång av Tysklands medeltidshistoria.

Det var en gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar